«Здоров’язберігаючі технології в роботі вчителя математики».
(Виступ на засіданні методичного об'єднання вчителів природничо-математичного циклу 16.03.16)
Дев’ять десятих нашого щастя
залежить від здоров’я.
/Артур Шопенгауер
(німецький філософ)/
Пріоритетним завданням системи
освіти є виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров'я
і здоров'я оточуючих як до найвищої індивідуальної і суспільної цінності.
Для досягнення цієї мети
необхідно забезпечити:
- комплексний підхід до гармонійного формування всіх складових здоров'я;
- удосконалення фізичної та психологічної підготовки до активного життя і
професійної діяльності на принципах, що забезпечують оздоровчу
спрямованість та індивідуальність підходів;
- використання різноманітних форм рухової активності та інших засобів
фізичного удосконалення.
Виконання зазначених завдань дасть змогу досягти
Указ Призедента України
№347/2002 "Про Національну доктрину розвитку освіти"
Поняття “здоров’язберігаючі
технології” об’єднує в собі всі напрями діяльності загальноосвітнього
закладу щодо формування, збереження та зміцнення здоров’я учнів.
Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти:
- сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій,
адекватність вимог, методик навчання та виховання);
- оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових,
статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
- повноцінний та раціонально організований руховий режим.
Слід зазначити, що впровадження здоров’язберігаючих освітніх технологій пов’язане з використанням медичних (медико-гігієнічних, фізкультурно-оздоровчих, лікувально-оздоровчих), соціально-адаптованих, екологічних здоров’язберігаючих технологій та технологій забезпечення безпеки життєдіяльності.
Сутність здоров’язберігаючих
та здоров’яформуючих технологій постає в комплексній оцінці умов виховання і
навчання, які дозволяють зберігати наявний стан учнів, формувати більш високий
рівень їхнього здоров’я, навичок здорового способу життя, здійснювати
моніторинг показників індивідуального розвитку, прогнозувати можливі зміни
здоров’я і проводити відповідні психолого-педагогічні, корегувальні,
реабілітаційні заходи з метою забезпечення успішності навчальної діяльності та
її мінімальної фізіологічної “вартості”, поліпшення якості життя суб’єктів
освітнього середовища.
Знання, володіння і
застосування здоров’язберігаючих технологій є важливою складовою професійної
компетентності сучасного педагога. Учителі у тісному взаємозв’язку з учнями,
батьками, медичними працівниками, практичними психологами, соціальними
педагогами та соціальними працівниками, усіма тими, хто зацікавлений у
збереженні і зміцненні здоров’я дітей, спроможні створити здоров’язберігаюче
освітнє середовище, центром якого є – Школа сприяння здоров’ю.
На уроках математики
застосування даних технологій можливе за кількома напрямками:
- Позитивна мотивація діяльності. Наявність позитивних психологічних
настанов за допомогою слова, почуттів і жестів стабілізує оцінку учня,
створює ситуації успіху для учнів, емоційний комфорт на уроці, що є
профілактичним засобом попередження психотравматизму, стресів та неврозів
(формування психічного, духовного здоров’я).
- Розв’язання задач з валеологічним змістом або використання статистичних
методів аналізу. Сприяє розширенню життєвого досвіду учнів, формуванню у
учнів необхідних знань і умінь спрямованих на збереження і розвиток їх
індивідуального здоров’я, націлює на здоровий образ життя та культуру
харчування, допомагає прийняттю валеологічно обґрунтованих рішень,
наповненню діяльності особистісним смислом для учнів (формування
фізичного, соціального, психічного здоров’я).
- Врахування індивідуальних стилів та можливостей навчання учнів.
Створення середовища для вибору способів навчальної діяльності з урахуванням типу мислення, типу сприйняття, типу темпераменту, рівнів навчальних досягнень учнів, та використання технологій кооперативного навчання, забезпечує психологічний захист безпорадності у ситуації неуспішності, створює емоційно-комфортну атмосферу, розвиває творчі здібності, комунікативні уміння, та уміння приймати рішення, формує культуру праці і спілкування, знижує агресивність (формування соціального, духовного, психічного здоров’я учнів). - Забезпечення на уроці умов для рухової активності учнів, гімнастики для
очей, пауз психоемоційного розвантаження.
Враховуючи ці напрямки учитель повинен враховувати особливості дітей під час оцінювання їхньої діяльності.
Гіперактивні школярі відрізняються надмірною активністю, рухливістю, неможливістю тривалий час зосереджуватися на будь-якому виді навчальної діяльності. Під час уроку цим дітям складно вправлятися із завданнями, оскільки вони зазнають труднощів в організації і завершенні роботи, швидко виключаються з процесу виконання завдання. Під час оцінювання відповідей таких дітей педагогу доцільно:
• давати тільки одне завдання
на певний відрізок часу, щоб учень міг його завершити; • надавати можливість
звертатися за допомогою до вчителя в разі виникнення труднощів; • завдання, що
пропонуються, подавати в письмовому вигляді;
• дозувати учневі виконання
великого завдання, пропонувати його у вигляді послідовних частин і час від
часу контролювати хід роботи над кожною із частин, вносячи необхідні корективи;
• оберігати від перевтомлення,
оскільки воно призводить до зниження самоконтролю;
• стримано і спокійно
аргументувати виставлену оцінку. Ліниві діти вирізняються відсутністю бажання
навчатися. Причини появи лінощів у школярів можуть бути різними: неправильне
сімейне виховання; безперспективність, з їхньої точки зору, навчання; відсутність
контролю за їхніми діями з боку дорослих (або, навпаки, перебільшена опіка і
напучення з приводу укорінених лінощів).
До дітей з емоційними порушеннями належать агресивні діти, емоційно-розгальмовані діти
або занадто сором'язливі, образливі, уразливі діти. Під час оцінювання відповідей
таких дітей педагогу доцільно:
• стабілізувати їхній
емоційний стан перед виконанням навчальної діяльності;
• пропонувати форму відповіді
на вибір: письмово або усно;
• оцінку діяльності школяра
подавати делікатно й аргументовано, вказуючи при цьому на успіхи дитини, або,
якщо в учня щось не вийшло, висловити надію, що наступного разу, він це зможе
зробити.
Під час оцінювання відповіді й
діяльності учня педагогу необхідно враховувати не тільки індивідуальні
особливості учня, але і його темперамент.
Школярам із холеричним типом
темпераменту притаманна неврівноважена нервова система. Вони, як правило,
швидко реагують на завдання, що пропонуються, але відповіді дають часто необдумано,
не встигають себе загальмувати, виявляють нетерплячість. Захопившись будь-якою
справою, холерик починає працювати з повною віддачею, але швидко холоне.
Характерно чергування позитивних циклів з підйомом дієздатності, з негативними
циклами, протягом яких «усе валиться із рук». Відповіді холерика в період
піднесення відрізняються самостійністю, логічністю, творчістю.
Відповіді школярів із
сангвінічним типом темпераменту відрізняються поміркованістю,
аргументованістю. Це пояснюється їхньою сильною, урівноваженою нервовою
системою. Вони відрізняються швидкістю реакції на те, що відбувається навколо
них в процесі навчальної діяльності. Характеризуються відносною стабільністю у
своїй працездатності.
Школярі із флегматичним типом
темпераменту також мають сильну, врівноважену, але, на відміну від
сангвінічного темпераменту, інертну нервову систему. Вони володіють високою
працездатністю, але повільно реагують на все, що відбувається навколо них і
відрізняються мовчазністю, що часом створює ілюзію про недостатнє засвоєння
ними навчального матеріалу.
Флегматики характеризуються
тим, що вони швидко запам'ятовують все засвоєне і довго зберігають в пам'яті
пройдений матеріал.
Учні з меланхолічним типом
темпераменту мають слабку нервову систему і підвищену чутливість, і тому,
опинившись у ситуації несподіваного питання, можуть впасти у «стопор»,
розгубитися, навіть, якщо знають навчальний матеріал. Вони швидко втомлюються і
втрачають працездатність. Відрізняються невпевненістю у собі. Однак треба
відзначити, що саме меланхоліки часто мають яскраво виражені художні й
інтелектуальні здібності.
Враховуючи особливості
темпераменту школярів, учителю слід пам'ятати, що низька оцінка стимулює
навчальну діяльність учня тільки в тому разі, якщо у нього сформована
значущість успіху в навчанні та якщо він має сильну нервову систему. Учнів зі
слабкою нервовою системою низька оцінка не стимулює, а, навпаки, дезорганізує.
Виставляючи низьку оцінку, якщо це необхідно, педагогу слід пом'якшити дію
небажаної оцінки, висловити впевненість, що учень здатний її виправити.
На уроках математики учні
втомлюються не лише фізично але і психологічно. Тому необхідно спрямовувати
їхню увагу від одного виду діяльності на інший.
Успішне засвоєння математики
неможливе без доброї пам'яті. Понад усе учні використовують зорову пам'ять,
зовсім мало слухову і майже зовсім не використовують механічну.
Для забезпечення рухової
активності на уроці доцільним є проведення фізкультхвилинок, які пов'язані з
темою уроку. Проводить його учитель або підготовлений учень. Спочатку
повідомляється порядок виконання вправ. Картку-інструктаж з виконанням вправ
можна розмістити на одному із стендів в кабінеті.
Пропонуються 5-8 вправ залежно
від складності і навичок виконання їх учнями.
Рекомендується виконувати
вправи із закритими очима. Правильність виконання можуть оцінювати 2-3 учні
класу (на розсуд учителя).
Наприклад, в 6 класі при
вивченні теми "Координатна площина" на дошці записують координати
точок : А, В(- 4; - 2).
Розшифровка: перша цифра
вказує число нахилів, знак(+) - управо; знак(-) - вліво. Друга цифра показує
число присідань, якщо число від’ємне, а якщо число додатне, то треба піднятися
на пальчиках вгору. Таким чином, початкове положення – руки на поясі, потім –
два нахили вправо, три рази стають на пальчики, чотири нахили вліво і двічі
присідають.
У сьомому класі при вивченні
графіків прямої пропорційності і лінійної функції учитель записує і називає
формулу, якій задана пряма пропорційність або лінійна функція(y = kx, у = kx +
l).
Учні схематично руками
показують кут нахилу прямої (залежно від k і переміщення по осі ОУ в залежності
от l), (l > 0 – стати на пальчики, l < 0 – присісти).
Забезпечення рухової
активності на уроках знімає напругу учнів, підвищує їх активність, покращує
настрій та самопочуття, що позитивно позначається на результативності навчання.
Цікавими для учнів є задачі з
валеологічним змістом.
Приклади задач:
5 клас. Числові і буквені вирази. Формули.
Медиками встановлено, що для
нормального розвитку дитини, якій Р років (Р меньше18), вона повинна спати t
годин на добу, де t визначається за формулою t = 16-Р/2. Знайдіть t (6), t
(10), t (11).
Натуральні числа.
День середнього п’ятикласника
починається з 7-ї години ранку і закінчується о 9-й вечора. Оптимальні
інтервали між прийомами їжі складають 3 години. Скільки разів на день повинен
харчуватися школяр? Визначте час прийому їжі, враховуючи, що останній її прийом
повинен відбуватися не пізніше, ніж за 1 годину 30 хвилин до сну. Якщо інтервал
між прийомами їжі значний, це може призвести до зниження вмісту цукру у крові,
що погіршує працездатність та увагу.
Десяткові дроби.
З позицій здорового
харчування, кожного дня п’ятикласник повинен вживати 0,4 кг овочів без
урахування картоплі. Відомо, що хом’як збирає на зиму близько 90 кг гороху. Хто
більше і у скільки разів з’їдає овочів: людина за рік чи хом’як за зиму? В
овочах містяться солі калію, заліза, органічні кислоти, вітамін С і
бета-каротини, необхідні для здоров’я людини.
6 клас. Пропорції.
1.
Мінімальний необхідний 12-річному школяру об’єм молочних продуктів відноситься до всього об’єму рідини, що випивається за день, як 3 : 20. Скільки молока, кефіру або ряжанки повинен випивати шестикласник, якщо усього за день у його раціон входить 2 літра рідини.
Мінімальний необхідний 12-річному школяру об’єм молочних продуктів відноситься до всього об’єму рідини, що випивається за день, як 3 : 20. Скільки молока, кефіру або ряжанки повинен випивати шестикласник, якщо усього за день у його раціон входить 2 літра рідини.
2.
У 100 грамах м’яса міститься 14 грамів білка. Скільки м’яса та м’ясопродуктів необхідно з’їсти за день, якщо добова норма білка – 70 грамів?
У 100 грамах м’яса міститься 14 грамів білка. Скільки м’яса та м’ясопродуктів необхідно з’їсти за день, якщо добова норма білка – 70 грамів?
Таким чином, впровадження здоров’язберігаючих технологій допомогає постійно підтримувати високий рівень працездатності, швидко відновлювати цей рівень за рахунок внутрішніх резервів організму, зберігати внутрішній спокій або емоційну стійкість, а також відновлювати душевну рівновагу після стресових ситуацій. Такі уроки повинні виховувати, стимулювати у дітей бажання навчатися, бути здоровими, вчить їх відчувати радість від досягнень, викликати у них позитивну самооцінку.
Немає коментарів:
Дописати коментар