18 вересня, 2017

Вправи-енергізатори

В ході будь-якої спільної діяльності діти періодично відчувають зниження активності. Засобом подолання спаду енергії слугуть вправи-енергізатори. Енергізатор – короткотривала вправа, спрямована на відновлення енергії дітей, інтересу до заняття й зосередження уваги учасників.

Вправи-енергізатори дають можливість учням:
·        перемогти природню сором’язливість;
·        перебороти особисті страхи й комплекси;
·        навчитися цивілізованого спілкування з оточенням;
·        розкрити свій творчий потенціал.
Вправи-енергізатори за призначенням:
·        для знайомства учасників;
·        для згуртованості групи;
·        для розминки, розслаблення, пожвавлення активності учасників;
·        для об’єднання дітей угрупи;
  · для розвитку в дітей комунікативних навичок.
1. «Ми - фантазери».
·        Про що мріє бурулька?
·        Що можна побачити в калюжі?
·        Ти опинився в країні Ліліпутії. Твої дії.
·        Ти зустрівся з іноземцем. Поспілкуйся з ним. (Можна пропонувати довільні теми).
2.     «Кому і за що»
Діти передають по черзі нитку клубочка (іграшку) і кажуть кому і за що її дають.
Наприклад: «Я хочу передати клубочок Миколі за те, що він гарно малює», «Я хочу передати клубочок Катрусі за те, що вона пригостила мене яблуком».
3.     «Логічний ланцюжок»
Перший, хто починає ланцюжок, називає будь-яке слово, другий – додає слово і пояснює, як воно пов’язане з першим і так далі.
Наприклад:  виделка – тарілка (тарілка, щоб снідати) - ваза (теж зроблена з фарфору) – вода (наливати у вазу) – річка (тече вода).
4.     «Добре - погано»
В простій формі діти пізнають закони діалектики. Вправа навчає бачити протиріччя в предметах, явищах. Клас поділяється на дві команди: «Добре» і «Погано».
Наприклад: дощ.
+  зазеленіє травичка
-         не можна гуляти
+  свіже повітря
-         промокнуть ноги
+  почнуть рости рослини
5.     «Відгадай»
Один з учасників гри описує задуманий предмет, рослину чи тварину, не називаючи її, а інші відгадують.
6.     «Живий колір»
Учитель показує одному з дітей картку будь-якого кольору. Той за допомогою жестів, міміки, звуків, пози зображує цей колір. Хто з дітей здогадався першим, стає «живим кольором».
7.     Опиши (намалюй) навпаки
Учитель показує сюжетний малюнок. Учні описують (малюють) його використовуючи знаки протилежні за значенням.
8.     «Намалюй з розповіді»
Два учасники сидять один до одного спиною. Один учасник розглядає запропонований малюнок і описує його, не називаючи предметів конкретно. Другий учасник (той, що сидить спиною) малює з розповіді.
9.     «Що каже тобі лелека»
Учитель: «До нас прийшла дуже мудра пані. Візьми її так, щоб вона дивилась на тебе. Що вона тобі каже?»
Звичайно, діти пригадують свої проблеми і розповідають їх, звертаючись до себе, що дуже важливо.
10.            «Потаємне»
Діти сидять в колі на стільцях, один з них стільця не має – він ведучий і пропонує завдання.
-         Поміняйтеся місцями ті, хто…
Той, хто залишається без стільця стає ведучим і готує запитання.
11.            «Планета добра»
Мета: сприяти розвитку емоційного стану дитини; вчити добирати слова, які несуть поняття  добра.
Умови гри: Гравці стоять у колі, передають мяч з наклеєними літерами одне одному, відриваючи літери і називають слово відповідної літери на тему «доброта».
Хід гри:
Людина – це піщинка у нашій Галактиці. А наша планета – всього лиш маленька кулька. Тож давайте перетворимо її на планету Доброти. Для цього нам лише треба висловити те, що на вашу думку несе поняття «доброта». Виберіть відповідну літеру; назвіть слово і запамятайте його.     
12. «Казка про принцесу Сімераміду та молодого принца Однолюба»
Умови гри: В грі приймає участь 10 дітей. Учасники розраховуються від 1 до 10. Під час слухання казки, почувши своє число, учасник оббігає круг навколо групи і стає на своє місце.
Казка:
У тридесятому царстві, у тридев”ятій державі жили-були дві сестри. Одну звали Трираза, другу – Сімераміда. Сімераміда була добра, розумна, гарна. За це Трираза страшенно не любила Сімераміду. В цей час палац готувався до свята. Через 4 дні (рівно о 6 годині) в одному з кращих залів палацу мав відбутися бал. На 6 днів і 5 ночей з”їжджалися гості в палац, в якому жили 2 сестри Трираза і Сімераміда. Їхали гості з усіх кінців. Навіть ті, котрі жили за 8 морями та 10 океанами. З країни Триморя приїхав прекрасний принц Однолюб. 4 дні і 3 ночі Однолюб танцював з Сімерамідою. Трираза пихтіла від злості. І коли на 5-й день Однолюб і 6 його друзів на 7 швидких конях вирушили за тридев”ять земель за перстнем для Сімераміди, Трираза вирішила звести Сімераміду зі світу. Пройшло 5 днів після балу. Трираза запросила Сімераміду до лісу. Біля 6 ялинок і 10 дубів зібрала Трираза 9 червоних ягід. Сімераміда з”їла всього 2 ягоди і впала замертво. Тільки через 2 дні 5 лісорубів знайшли Сімераміду. Однолюбу приснився про це страшний сон. Помчав Однолюб і 6 його друзів до чарівника Шестипала. 8 разів дунув Шестипал на 4 сторони, Однолюб і 6 його друзів опинилися перед палацом Сімераміди. Трираза перетворилася на маленьке мишеня, яке відразу з”їв кіт Десятивус.
Три гарячі сльози Однолюба впали на бліде личко Сімераміди і в один момент вона ожила. 8 днів гуляло королівство на весіллі Однолюба і Сімераміди.
13.      «Сусід праворуч, сусід ліворуч»
Учасник, у руках якого м’яч, називає імена сусідів праворуч і ліворуч себе, а потім представляється сам. Після цього він кидає м’яч кожному з членів групи. І той теж має назвати імена своїх сусідів праворуч і ліворуч; представляється сам і так далі.
Вправи - енергізатори.

►► «Подарунок»
Учні стоять. Починаючи з ведучого, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусідові (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учасникові.
►► «Добра тварина»
Діти стоять. Тримаючись за руки. Ведучий тихим голосом каже: «Ми одна велика, добра тварина. Послухаймо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання і дихання сусідів. «А тепер подихаймо разом!» Видих — усі роблять два кроки назад. Вдих — два кроки вперед. «Так не тільки дихає тварина, так чітко й рівно б'ється її вели¬ке, добре серце. Стук — крок уперед, стук — крок назад. Ми всі беремо дихання та стук серця цієї тварини собі. Ми — єдине ціле».
►► «Один до одного»
Учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.
За командою «Один до одного» змінити пари.
►► «Загальна увага»
Усім учасникам гри пропонується виконати одне і те саме просте завдання. Будь-якими засобами, не вдаючися до фізичних дій, потрібно привернути увагу одного з учасників вправи — установити зоровий контакт. Ті, хто зуміли привернути увагу один одного, сідають. Вправа про¬довжується доти, поки всі учасники не сядуть на
свої міста. «
►► «Гуфі»
На початку вправи ведучий обирає одного учасника на роль Гуфі (казкової істоти), але повідомляє його про це так, щоб інші учні класу не дізналися. Учні стають, і ведучий каже, що серед присутніх є мовчазна істота Гуфі. Знайти її можна лише доторкнувшись і запитавши: «Ти — Гуфі?» Якщо відповідь буде «Ні», можна рухатися далі. Якщо відповіді не буде — значить, це справжній Гуфі, і той, хто доторкнувся до нього, приліплюється до нього і сам стає такою ж мовчазною істотою.
►► «Грім — ураган — землетрус»
Учні об'єднуються в трійки. У кожній трійці двоє учасників беруться за руки і, піднявши їх угору, утворюють «хатинку», а третій учень стає між ними — це мешканець хатинки.
Якщо ведучий каже «Грім», мешканці хатинок намагаються знайти собі нові хатинки й забігають усередину нової пари. Якщо він каже «Ураган», «хатинки» шукають собі нових мешканців. А за командою «Землетрус» усі трійки розпадаються і створюють нові. Завдання ведучого — знайти собі трійку. Той, хто не встиг знайти нову хатинку або нового мешканця, стає ведучим.
►► «Світлофор»
Учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тренер каже: «Червоний!», учні мають швидко присісти; якщо «Зелений!» — учасники продовжують іти й плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.
 «Зіпсований телефон»
Ведучий пропонує учням стати в коло. Ближчому до ведучого учню передаємо (дуже тихо) одну фразу, наприклад: «У середу футбол, у четвер контрольна з математики, а в п'ятницю кінець тижня». Запропонуйте йому передати (теж дуже тихо) цю фразу по колу. Останній учасник промовляє вголос те, що він почув і зрозумів.
►► «Динамічні»
«Напишіть» у повітрі носом і підборіддям цифри від 1 до 10 або букви (наприклад, А, В, Д, О, У, К, М, П, Р, Ш тощо). Робити це слід з максимальним повертанням голови (цифри або букви мають бути високими і великими). Можна малювати в повітрі різні предмети, фігури тощо, писати добрі слова. Виконуючи вправу, потрібно рухати шиєю плавно, без ривків і зайвого напруження. Тулуб тримати нерухомо, спину прямо.
Ця вправа покращує кровообіг головного мозку, роботу шийних хребців, позбавляє обличчя подвійного підборіддя.
►► Фізкультхвилинка — гра «Чапля»
Оголошується конкурс на найкращу «чаплю». За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90° до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомога вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше.
Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрувати увагу, а також завжди дуже смішить дітей.
►► «Вуха»
Для виконання цієї вправи потрібно сісти н край стільця. За сигналом діти нахиляють голов: до плечей спочатку зліва направо, потім справ наліво. Нахили виконуються сильно і різко, та* щоб у кожному нахилі дістати вухом до плечг Вправа виконується 20 секунд.
У цій вправі розігріваються вуха, а чере нервові закінчення у вушних раковинах збуджу ється і весь організм. Крім того, розробляєтьс активність шийних хребців.
►► Дихальна фізкультхвилинка «М'яч»
Ведучий. Уявіть, що у вас у руках м'яч. Зробіт: глибокий вдих і виконайте команду «М'яч проби тий»: зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками як зменшується м'яч.
►► «Машинка»
Робота губ, гудіння губами, тріск — чим огид ніше, тим краще (на усмішці м'язи розтягуються)
►► «Рубання дров»
Діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Рукі опущені, пальці зчеплені в замок.
Піднімають руки вгору, вдихають, прогинаються назад.
Потім, різко видихаючи, зі звуком «ха!» нахиля ються, опускають руки, як під час удару сокирою поміж ніг і відразу піднімають їх угору.
Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб зву «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із грудної клітки.
Вправа добре очищає дихальні органи, покра щує їх роботу.
►► Психологічні фізкультхвилинки
Здібність людини до саморегуляції стану, де психічної перебудови забезпечує і її ефективну адаптацію у довкіллі, у стосунках з іншими. Навчати керувати своїм психофізичним станом слід почи нати з дитячих років.
Вправи пропонуються у формі гри.
Поза «кучера»: діти сідають на стільці, випрямляють спину, прагнуть розслабити всі скелети м'язи. Слід стежити, щоб діти не нахилялися вперед, інакше діафрагма тиснутиме на шлунок. Голова повинна бути опущена на груди, ноги розслаблені й зігнуті під тупим кутом, носки трохи роздвинуті. Очі заплющити. Найголовніше — навчите дітей поринути в уяву. Ефективно використовувати образи казкових персонажів, улюблених звіряток.
►► «Морозиво»
Ведучий. Я знаю, що ви всі любите морозиво. Уявіть, що ви завітали до Снігової королеви, замерзли й самі стали схожі на морозиво. Тіло, руки, ноги, голова скуті холодом... Брр... Але прийшов добрий чарівник і сказав: «Заплющте очі! Покладіть руки на коліна. Вам зручно, вам ніщо не заважає... Зараз почнемо відтавати. Зігріваються й відтаюють пальчики ніг, зігріваються й відтаюють ступні, зігріваються й розслаблюються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг угору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики рук. Пальці розслаблюються. Зігріваються й розслаблюються долоні. Зігріваються й розслаблюються кисті рук. Тепло від кистей іде до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабилися. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї, голови. Обличчю жарко. Обличчя розслабилося, ротик відкрився, голова повисла.
Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі».
►► «Комплімент»
Діти повертаються одне до одного, витягають руки вперед і з'єднують їх із долонями товариша. За сигналом учителя діти по черзі говорять комплімент одне одному. Компліменти не повинні повторюватися. Вимовляється комплімент із посмішкою, треба дивитися в очі дитині, якій він призначається.
►► «На кого я схожий (схожа)?»
ДІТИ дають одне одному порівняльні характеристики. Наприклад: «Тетянко, у тебе чудова посмішка, схожа на сонечко!», «Альбіно, у тебе очі як зірочки!»
Гра розвиває мовлення учнів, учить бачити в однолітках прекрасне, добре.
►► «Настрій»
Діти ходять по кімнаті, відчуваючи власне тіло.
Ведучий. Подумайте про власний настрій, у якому ви почали вправу. За допомогою ходи продемонструйте різний настрій.
Кожен рух виконуйте протягом 13-ти секунд. Рухайтесь як: 
  • дуже втомлена людина;
  • щаслива людина, яка отримала радісну звістку;
  • людина, яка постійно чогось боїться;
  • геній, який отримав Нобелівську премію;
  • людина, у якої «нечиста» совість;
  • канатоходець, який рухається по дроту.
 Повертаючись на своє місце, покажіть настрій, у якому перебуваєте зараз.

Немає коментарів:

Дописати коментар