Здоров’язберігаючі технології в роботі вчителя математики
(виступ на засіданні методичного
об’єднання природничо-математичного
циклу)
Усі кажуть здоров’я дорожче над усе,
але ніхто
цього правила.
К. Прутков
За роки навчання в школі дитина відвідує
приблизно 10 000 уроків. Звичайно, ці уроки різні: цікаві й не дуже,
звичайні й нестандартні. З уроків, як із цеглинок, ми, вчителі, будуємо храм
знань кожної дитини. На уроках учень формується як особистість. Суспільство
ставити перед кожною школою завдання, оновлюються цілі і зміст освіти,
з’являються нові технології й засоби навчання. Але які б не відбувалися реформи,
урок залишається головною формою навчання; на ньому тримається сучасна школа,
але сам урок повинен змінюватися.
Сучасний урок – це перш за все урок, на
якому
вчитель вміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня,
його активного розумового зростання, глибокого й усвідомленого засвоєння знань,
формування моральних засад. Та, нажаль, у наш час екологічних катаклізмів,
поширення ВІЛ та СНІДу відбувається значне зниження кількості здорових дітей,
тому однією з найважливіших залишається проблема збереження здоров’я дітей –
майбутнього країни. За даними МОЗ,
тільки 5% випускників шкіл є здоровими,80% школярів хронічно хворі, 50% мають
морфо фізіологічні відхилення, 70% страждають нервово – психічними розладами.
Замість акселерації (збільшення зросту) йде децелерація (зменшення зросту) :за
останні 10 років у 20 разів збільшилася кількість низькорослих. З 1000
новонароджених немовлят 800 – 900 уже мають вроджені вади розвитку.
Здоров’я дітей – це загальна проблема
медиків, педагогів і батьків. І розв’язання цієї проблеми також залежить від
упровадження в навчальний процес здоров’язберігаючих технологій. Під
здоров’язберігаючими освітніми технологіями в широкому сенсі слова слід
розуміти всі ті технології, використання яких в освітньому процесі йде на користь здоров’ю учнів.
Мета здоров’язберігаючих освітніх
технологій навчання – забезпечити школяреві можливість збереження здоров’я за
період навчання в школі, сформувати в нього необхідні знання, вміння і навички
щодо здорового способу життя, навчити використовувати набуті знання в
повсякденному житті. Основний показник, який відрізняє всі здоров’язберігаючі
овітні технології , - регулярна експрес – діагностика стану учнів і відстеження
основних параметрів розвитку організму в динаміці (початок - кінець навчального
року) , що дозволяє зробити відповідні висновки про стан здоров’я учнів.
З перших хвилин уроку, з привітанням створюю обстановку доброзичливості,
позитивний емоційний настрій, оскільки в учнів розвинена інтуїтивна здатність
сприймати емоційний настрій вчителя. Не стала винятком в цьому сенсі й
організація початку уроку математики. Всі діти люблять гратися, тому ігрові
моменти проводжу в будь – якому класі. Для учнів це буде гра, а для нас – методичний
прийом. Наприклад, у вправі «Вірю – не вірю» кожне запитання починається
словами «Чи вірите ви , що…» або бліцопитування ланцюжком (перший учень ставить
питання другому, другий – третьому і т. ін.). Методичний прийом – вправа
«Знайди помилку» ( пропоную учням низку формул, серед яких є правильні й
неправильні) сприяє виникненню ситуації успіху на уроці, а отже, й формуванню
позитивного настрою до предмета. Якщо можливо, то сформулюю тему й мету уроку віршами,
прикрашую уроки легендами (наприклад,
про К. Гаусса під час вивчення прогресій), біографіями видатних математиків
(Омар Хайям під час вивчення рівнянь) або загадкою, відгадавши яку, учні
формулюють тему уроку. Наприклад: його треба розв’язати, тобто корінь
відшукати. Кожен легко без вагання відповість, що це… (рівняння).
Здійснення ідеї організації
здоров’язберігаючого навчально – виховного процесу призводить до необхідності
використання динамічних пауз на кожному уроці. Відомо, що просидіти на уроці 45
хвилин досить складно не тільки першокласнику,а й старшокласнику, особливо на
уроках математики. Тому слід проявити милосердя й дати нашим учням злегка
порухатися і скинути втомленість у м’язах. Для учнів молодших та середніх
потрібно використовувати фізкультхвилинки. Для старшокласників пропоную
естафету з виконання математичних завдань із крейдою біля дошки. Такі вправи
використовую як під час актуалізації знань, так і під час розв’язування задач,
засвоєння знань властивостей квадратного кореня, степеня, формування вмінь
розв’язувати квадратні рівняння за допомогою теореми Вієта. Витрачений час
окупиться посиленням працездатності . а головне, зміцненням здоров’я учнів.
Неабияке значення в попередженні
втомлюваності має чітка організація навчальної праці. Не всім учням легко
дається математика, тому проводжу роботу
з профілактик стресів. Хороші результати дає робота в парах , у групах як на місці, так і біля дошки, де більш
«слабкий» учень відчуває підтримку товариша. Адже суттю групової роботи є
«навчання інших». Так, наприклад. Під час вивчення, теми «Побудова графіків
функцій за допомогою геометричних перетворень» клас об’єднується у чотири
групи. Перша група одержує завдання побудувати графіки функцій у=х2
та у=х2-2, склавши відповідну таблицю координат точок, друга – у=х2
та у=х2+2, третя – у=х2 та у=(х-2)2, четверта
– у=х2 та у=(х+2)2. Після побудови графіків функцій і
зроблених висновків кожна команда відправляє делегатів до трьох інших команд
для обміну досвідом та узагальнення висновків. Таким чином,учні мають
можливість рухатися.
Відомим антистресовим моментом на уроці є
стимулювання учнів до використання різноманітних способів розв’язання, без
остраху помилитися, отримати неправильну відповідь. Під час оцінювання такої
роботи враховую не тільки те, що сподобалося на уроці, які питання хотілося б
повторити, завдання якого типу виконати.
Для того щоб навчити дітей піклуватися про
своє здоров’я корисно на уроках розглядати завдання, які безпосередньо
пов’язані з поняттями «знання свого тіла» , «гігієни тіла», «правильне
харчування», «здоровий спосіб життя», «безпечна поведінка на дорогах».
Наприклад, у 5 класі, формуючи вміння в
учнів розв’язувати задачі складанням рівнянь, я пропоную таку задачу: « у
поперековому, крижовому та куприковому відділах хребта хребців порівну. У
грудному відділі їх на 7 більше, ніж у поперековому, а в шийному відділі – на 5
менше, ніж у грудному. Скільки хребців у кожному відділі хребта, якщо всього їх
32?
Відповідь: 7,
12, 5, 5, 5.
Під час вивчення системи рівнянь першого
степеня використовую знання з теми про правильне харчування, розв’язуючи такі
завдання:
1.
Одне з чисел на 0,3
більше, ніж друге. 60%більшого числа на 0, 03 більше, ніж 70% меншого. Знайдіть
ці числа й довідайтесь, яка добова потреба організму у вітамінах В1 і В2 (у
міліграмах). (1,8мг, 1,5 мг).
2.
Одне число на 5 більше
, ніж друге. 60% більшого числа на 2,7 більше, ніж 70% меншого числа. Знайдіть
ці числа й довідайтесь, яка добова потреба організму в залізі та міді( у
міліграмах) (8мг, 3мг).
Не
можна забувати й про здоровий спосіб життя. Наприклад, шкідливість
тютюнопаління я доводжу, пропонуючи такі завдання.
1.
Одне число удвічі
більше за друге. Якщо більше з цих чисел помножити на 2, а менше помножити на 4
, то їх сума дорівнюватиме 48. Знайти ці числа. Менше з них покаже вам, скільки
хвилин життя забирає одна сигарета. (12 і 6).
2.
Одне число на 42 менше
за друге. Якщо перше число збільшити в 4,5 раза, а до другого додати 28, то їх
сума дорівнюватиме 180. Знайдіть ці числа, і ви дізнаєтеся, скільки років
повноцінного життя забирає тютюн у курців і скільки приблизно живуть в Україні
чоловіки. (20, 62).
Для знаходження дробу від числа та числа
за поданим значенням дробу під час відсоткових розрахунків я пропоную такі
задачі.
1.
Середня тривалість
жінки 75 років. Що становить 5/4 тривалості життя чоловіка. На скільки довше в
середньому живуть в Україні жінки,ніж чоловіки? (на 15 років)
2.
Маса м’язів батька
становить 2/5 маси його тіла. Маса м’язів матері – 3/10. Яка маса м’язів батька і матері, якщо батько
важчий від матері на 16,4 кг, а їх загальна маса 146 кг? (32,38кг,
19,44кг)
3.
Середня людина
проводить уві сні 1/3свого життя, ще 50 років вона не спить . Яка середня
тривалість життя людини? (75 років)
4.
Японські лікарі провели
дослідження і з’ясували, що кожен із 45 студентів, які мають розлади слуху. 30
регулярно слухають музику через навушники. З’ясуйте, який відсоток студентів
втратили слух через активне прагнення до цього? (66,6%)
5.
З позиції здорового
харчування в день п’ятикласник повинен вживати в їжу 0,4кг овочів без урахування
картоплі. Відомо, що хом’як збирає на зиму
близько 90 кг гороху. Хто більше й у скільки разів з’їдає овочів: людина
за рік чи хом’як за зиму?
Під час розв’язування задач на пропорції
учням пропоную такі задачі.
1.
Учень 6 класу за 5 днів
з’їдає 1кг яблук. Скільки днів йому потрібно, щоб з’їсти 300кг яблук, що
достигли в його саду за літо? Скільки друзів слід покликати на підмогу, щоб за
100 днів з’їсти весь урожай, якщо кожен із друзів за день з’їдає 1кг
яблук? (300 днів, 100друзів)
2.
У 100г чорної смородини
міститься приблизно250 міліграмів
вітаміну С (1мг=0,001г). Визначте вміст вітаміну С (у грамах) в 1кг чорної смородини. Скільки
добових доз вітаміну С для дорослої людини замінює 1кг чорної смородини, якщо1
добова доза складає 0,05 грама? (50 доз)
3.
Щоб заквасити 3 кг
капусти, необхідно приготувати маринад об’ємом 1155 г, у який додають цукор,
олію, гірчицю або брусницю, мариновані кісточкові плоди, моркву у відношенні:
80:60:1:50:40. Визначте. Скільки кожної речовини додають у маринад? (цукор –
400г, олія – 300г, гірчиця – 5г, плоди – 250г, морква – 200г, маринад - 1155г)
Використовуючи вищезазначені види робіт,
можна досягнути певних результатів: за гарного емоційного настрою, створеного
на початку уроку. За можливості учнів рухатися, зменшується втомлюваність на
уроці, і,як правило ,збільшується пізнавальний інтерес до предмета. Девізом
подальшої роботи, який би я рекомендувала використати вчителям різних
предметів. Слід обрати слова: «Дбайте про здоров’я дітей, використовуйте на уроках
«Рухавки», фізкультхвилинки та динамічні паузи, стежте за чистотою повітря в
класі, за температурним режимом, освітленістю, за доброзичливим ставленням один
до одного. Будьте для учнів яскравим прикладом.
Привчайте їх до здорового способу життя» .
Сутність людського здоров’я – це коли їй (людині) нестримно хочеться сказати щось хороше іншій людині, ніби це навіть закон: коли мені – то має бути й усім добре! М. Пришвін
Тіло людини є така ж святиня, як і дух , з яким воно нероздільне… І тому я вважаю , що людина ніколи не має права нехтувати своїм здоров’ям.
Л. Толстой
Прекрасне і красиве в людині немислиме без уявлення про гармонійний розвиток організму і здоров’я М. Чернишевський
Люди знають, що здоров’я супроводжує повнота відчуття радості життя.
М. Горький
Хто розраховує забезпечити собі здоров’я, лінючись, той чинить так само нерозумно, як і людина, , що думає мовчанням удосконалити свій голос.
Плутарх
Судіть про своє здоров’я по тому, як ви радієте ранку й весні. Г. Торо
Література. 1.
Биология. Энциклопедия для детей. М.: Просвещение, 2003.
2.Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір
М.С. Алгебра 9. Х.Гімназія, 2009.
3.
Комарова И.И. Афоризмы.
Просвещение, 1997.
4.
Алимова Т. М. Здоровье:
сборник задач на тему «Здоровье» 5-6 кл. 2003.
Немає коментарів:
Дописати коментар